נעם מלוטם

אענה לך בהקדם האפשרי

06:19 AM

היי, אני נעם מלוטם. איך אפשר לעזור לך?

Chat






name

email/phone

message


חזרה

8 טיפים ללמידה ארגונית אפקטיבית ב-2023

רעות גולדשמיט | מנהלת צוות תוכן ופרויקטים בחטיבת הדיגיטל

 1. #תוכן

התוכן הוא עדיין המלך, יצירת התוכן היא כבר נחלת הכלל.
הרשתות החברתיות ופלטפורמות בקוד פתוח מאפשרות לכל אחד לייצר נוכחות דיגיטלית ברשת. יוצרי תוכן עצמאיים, בלוגרים, אמנים, מעצבים, כותבים, מוסיקאים, משפיענים, בוני קהילות – כולם רוצים לספר את הסיפור שלהם בדרך ייחודית ויצירתית. בעצם, כולנו הפכנו כותבי תוכן – המגמה הזו מסתמנת גם  בעולמות הלמידה. יותר ויותר תוכן שנוצר "מלמטה" – מהעובדים. דוגמה לכך היא עובדים שמצלמים את מסך המחשב שלהם בזמן שפותרים בעיה ושולחים סרטון בוואסטאפ לעובדים אחרים או בקהילות הלמידה.
הטיפ שלנו: זהו את אותם עובדים שמייצרים תכנים בעצמם, גייסו אותם לטובת מחלקות הלמידה, בדקו אם יש כלים שתוכלו לספק להם ועודדו אותם להמשיך ולייצר תכנים שמביאים ערך לעובדים נוספים.

2. #היפר_פרסונליזציה

חוויה מותאמת אישית תסייע בבניית מערכת יחסים חזקה יותר עם העובדים בארגון. ככל שהטכנולוגיות מתבגרות ואנשים נהיים תלותיים יותר בשירותים הדיגיטליים, אנחנו נכנסים לעידן של היפר פרסונליזציה, כזו שמשתמשת יותר ויותר בבינה מלאכותית ולמידת מכונה בכדי להתאים באופן משמעותי את התוכן למשתמש האינדיבידואלי. אנחנו מתרגלים לצרוך תוכן שמותאם לנו אישית ומחפשים את הדברים שמספקים לנו ערך בכל נקודת זמן בה אנחנו נמצאים.

הטיפ שלנו: חשבו כיצד ובאילו חלקים תוכלו לבצע התאמות ללומדים השונים גם בתוכנית הלמידה כמאקרו, וגם בתוך יחידות הלימוד והתוצרים השונים. למשל, חלקו את יחידות הלימוד ליחידות קצרצרות כך שתתאפשר כמה שיותר בחירה לעובדים השונים, או לחלופין הפיקו סרטונים אינטראקטיביים שמאפשרים לעובד לבחור את מסלול הלמידה שלו.

3. #מטווארס
השלב הבא באבולוציה של האינטרנט – סביבה וירטואלית המורכבת ממספר מרחבים תלת מיימדיים משותפים. Meta למשל כבר משיקה משקפיים שמאפשרים לשלב פריטים מהמציאות המדומה על גבי המציאות האמיתית ויוצרים מציאות משולבת.

הטיפ שלנו: תתחילו לדמיין. אי הוודאות לגבי המציאות החדשה שתיווצר בעקבות המטווארס, מידת ההשפעה שתהיה לו והמודלים העסקיים שיצמחו סביבו, משאירים מרחב גדול לחזון וניסויים.
נסו לזהות את האתגרים עליהם תוכלו להתגבר בעזרת המטווארס – הדמיות? מגרש משחקים לסימולציות? מה עוד?

4.# אותנטיות
אנשים מעריכים אותנטיות – חיבור לדמויות אמיתיות. אנחנו מזהים מעבר מפילטרים של אינסטרגרם לאנשים "רגילים" בסביבה הטבעית שלהם ב"טיקטוק" ולדבר הבא – הרשת החברתית Be Real.    
פעם ביום, בשעות מתחלפות, המשתמשים מתבקשים לשתף תמונה של מה שהם עושים, ויש להם 2 דקות לשתף זאת. האפליקציה מצלמת תמונות באמצעות המצלמה הקדמית והאחורית בו זמנית, כך שרואים לא רק מה האדם עושה, אלא גם היכן הוא נמצא, והזמן הקצר מגביל את היכולת לביים ולערוך תמונות- אוטנטיות במיטבה. ואיך זה קשור ללמידה?
למידה אותנטית מתרחשת כאשר פעילויות או פרויקטים מציעים ללומדים הזדמנות ליישם ישירות את הידע או הכישורים שלהם על מצבים בעולם האמיתי. חשבו על כלים שיאפשרו ללמוד תוך כדי העבודה, תנו ייצוג למגוון הלומדים בתוצרים השונים, שלבו סימולציות ממקרים שקרו בארגון והיצמדו כמה שיותר לדוגמאות מחי היום יום של הלומדים. אבל בעיקר היו גם אתם כנים ושקופים וקחו אחריות לגבי תהליכי הלמידה.

5. #המשפיענים
המשפיענים זוהו כבר מזמן על ידי אנשי שיווק כמקור לשיתופי פעולה ויצירת חיבור בקרב הלקוחות.
ומה בארגונים? גם זה לא חדש – בתהליכי שינוי אנחנו מנסים לגייס אלינו מובילי שינוי,  אותם אנשים שיעזרו לנו להוביל את התהליכים בתוך הארגון ולהתגבר על האתגרים. אז הגיע הזמן לגייס את המיקרו-משפיענים שאצלכם בארגון גם לטובת הלמידה (שגם היא לרוב מובילה לשינוי כזה או אחר…)
הטיפ שלנו: חפשו את מובילי הדעה אצלכם בארגון. אלו שהעובדים אוהבים לשמוע אותם מספרים סיפורים, לעקוב אחריהם, לקרוא פוסטים או לצפות בסטורי / טיקטוק שהם פרסמו. גייסו אותם אליכם להובלה והטמעה של תהליכי הלמידה, חשבו יחד איתם איך תוכלו לשתף פעולה (למשל פרסום המלצות על קורסים שלקחו בהם חלק או על תוצרי למידה שעברו) ואפשרו להם לייצר תוכן סוחף אבל כזה שירגישו מחוברים אליו באמת שיישארו אותנטיים. כי על אותנטיות כבר דיברנו…

6. #בחירה

לומדים, צופים, צרכני תוכן – רוצים לבחור בעצמם את הערוץ שבו הם צורכים את התוכן שלהם. קריאה, שמע, וידיאו ואפילו שילובים (וידיאו ללא סאונד; או להתחיל בהאזנה ולעבור לקריאה).

הפתרונות הטכנולוגיים שיאפשרו המרה מהירה ויעילה של תוכן בין ערוצים, מתקרבים בצעדי ענק (וכן, גם שם בינה מלאכותית היא הקטליזטור).

ככל שהתוכן שנפתח יהיה מותאם יותר לצריכה בכמה ערוצים, נצליח להגיע ליותר קהלי יעד (או בניסוח יותר בוטה – נצליח לא לאבד קהל שמעוניין לשמוע את מה שיש לנו להגיד רק אם זה "בתנאים שלו").

הטיפ שלנו:  #ריבוי_ערוצי_תוכן.  בנו את התוכן מתוך מודעות לכך שקהלים שונים יעדיפו לצרוך אותו בצורה שונה; בדקו שהוא "עובד" בכל ערוץ ושיש ייצוג טקסטואלי, חזותי ואודיו פוני לכל המסרים המרכזיים.

7.#קהילה.  

תכירו, הסטנדרט הארגוני החדש.

קהילות למידה בארגונים הן למעשה כל מה שעובד צריך כדי לבצע למידה אפקטיבית שתשפר את ביצועיו. העובדים שמאוגדים בקהילות לפי תחומים, משתפים בידע, שואלים שאלות, מקבלים תשובות מקצועיות מהשותפים לקהילה ומשפרים יחד מיומנויות וכישורים.

כדי שהקהילה תשיג את מטרותיה היא חייבת לאפשר תקשור בלתי פורמאלי. לרוב היא פועלת דרך פלטפורמה דיגיטלית המאפשרת דיאלוג הדדי ומשלבת גם מפגשים פרונטאליים שמוקדשים לשיח מקצועי, למידת חקר ושיתוף המשתתפים.

הטיפ שלנו: חשבו מה המכנה המשותף בין העובדים השונים? אילו קהילות ניתן להקים כך שיסיעו לקידום למידה אפקטיבית בארגון?

אבל זה לא מספיק רק להקים קהילות – נסו ליצור תחושת שותפות בין החברים בקהילות השונות, הגדירו מטרות ברורות לכל קהילה ודאגו לתחזק ו"להחזיק" את מערכות היחסים שנוצרות בהן.

 

8. #דור_ה Z שהולך ותופס חלק נכבד בעולם העבודה הוא דור שמחויב לקהילה ולסביבה.

הם מחוברים לערכים של שמירה על כדור הארץ, שוויון חברתי והוגנות, ומחפשים תרומה לעולם ולאנושות.
בכדי לרתום אותם ללמידה אפקטיבית ומתמשכת עליכם "למתג" גם את מחלקת ההדרכה ככזו שמקדמת ערכים.

הטיפ שלנו: דייקו את הערכים המובילים שלכם ומצאו את החיבור לערכים שמוביל הארגון. חשבו על דרכים לקדם את התפיסה שלכם באופן אותנטי, אם זה במעטפת של ההדרכה (הימנעות מהדפסת דפים, שימוש בכלים רב פעמיים, בחירת מקום מונגש) ואם בתוכן עצמו (לשון פנייה, גיוון בדמויות מלוות, שימוש בתמונות מותאמות לכלל קהלי היעד ועוד).

תפריט נגישות