נעם מלוטם

אענה לך בהקדם האפשרי

02:20 AM

היי, אני נעם מלוטם. איך אפשר לעזור לך?

Chat






name

email/phone

message


חזרה

מודל 4R של לוטם – ממשבר ליום שאחרי

המודל פותח על ידי תמר גרובר, אילת וידרמן ונטע רביד גולן – יועצות ארגוניות ומנהלות בלוטם. הוא מציג 4 שלבים בהתמודדות ארגונית ליצירת המשכיות וחוסן ומבוסס על מודלים של המשכיות עסקית ורציפות תפקודית שהותאמו לתקופה זו בישראל (מודלים כמו – 4P, 3R, Resiliience, Recovery & Contingency ועוד).


חמש הנחות יסוד:
1. המודל אינו לינארי – יכולה להיות רגרסיה לשלבים הקודמים בשל תנאים משתנים (למשל, מערכה חדשה ואינטנסיבית במלחמה)
2. שליטה במעברים שבין שלב לשלב – חלקם בשליטת הארגון וחלקם לא
3. מציאות אחת, התמודדויות שונות – ארגונים שונים נמצאים במקומות שונים בתהליך. יחידות שונות בארגון נמצאות בשלבים שונים של התהליך.
4. גם וגם – המעבר בין השלבים אינו דיכוטומי
5. חמלה עצמית וארגונית לצד פרואקטיביות ופעולה

לכל שלב מאפיינים משלו הדורשים מהארגון ומנהליו התאמה ארגונית וניהולית.  הצדע הניהולי הראשון הוא הבנה של מאפייני השלב והאופן בו הוא בא לידי ביטוי בארגון ולאחריו להתאים את ההחלטות וההתנהלות הארגונית לשלב ולעובדים כדי לייצר יציבות וצמיחה.

 להלן מאפייני השלבים ובסוף טבלה המרכזת את כל השלבים יחד עם הדגשים הניהוליים לכל שלב:
מאפייני שלב ההסתערות:
תגובה מיידית ראשונית!
בלבול, כאוס, אי וודאות, חרדה
יצירת תמונת מצב ארגונית שנדרשת לטובת ההישרדות
מאסלו – back to basic ) ביטחון, משרדים…)
עיסוק פנימה ב"ייצוב הבית" ופחות עם הפנים החוצה
רמיסת שגרות עבודה
קבלת החלטות בסיסיות, אינטואיטיביות ותחת ולחצים מיידים שמופעלים

מאפייני שלב שגרת חירום:
שלב ה"גם" ו"גם"
אי בהירות לגבי לגיטימיות להמשכיות תהליכים ארגוניים שגרתיים ו/או חדשים
שאלות שמרחפות באוויר, אי וודאות
מתח כרוני – אדרנלין שמתחיל לשקוע ועייפות שמתחילה להצטבר
עבודה עם משאבים מוגבלים ואילוצים (כ"א, הגבלות חיצוניות… )
הבנה ארגונית שנדרשים לפרואקטיביות ולא רק תגובתיות

מאפייני שלב ההתאוששות:
היכולת "להרים ראש" ותכנון לטווח הבינוני
(ולפעמים אפילו לטווח הרחוק)
יוזמות חדשות מתחילות לצוץ
התבוננות מחודשת על הייעוד שלנו כארגון –
הזדמנות לדיוק הערך
הזדמנות להתבוננות מחודשת על היבטים פנים ארגוניים
בהירות על המשאבים הארגוניים
קבלת החלטות מושכלת ומבוססת נתונים

מאפייני שלב 'היום שאחרי':

הטמעת השינויים והשגרה הארגונית המחודשת
תהליכי יישום ובקרה של התכנון
חזרה לתהליכי פיתוח ועומק (פנימה והחוצה)


Explore more

Blog

הנגשת תוכן ניהולי עדכני

 70% מהעובדים מעידים שהרווחה הנפשית שלהם מושפעת מתפקוד המנהל שלהם (במידה זהה לאופן בו היא מושפעת מבני ובנות הזוג שלהם).*  נתון מעניין אך קצת מדאיג לאור הנתון הבא: כמעט מחצית מהמנהלים מעידים שהם מרגישים שאין להם את הכלים הדרושים להם על מנת לבצע את עבודתם בצורה הטובה ביותר.**  אחת הדרכים להתמודד עם אתגרים אלו בקרב גופי […]

רוצה לקרוא
Blog

כלי AI לקידום תהליכי למידה

אחד מתפקידי גוף הלמידה אשר תופס את עצמו כ- Enabler הוא לאתר ולהנגיש לארגון כלים ראויים שיאפשרו ליחידות העסקיות לבצע, לנהל, לשפר ולתעד את תהליכי הלמידה שלהן או לפתח לעצמן תוצרי למידה בסיסיים.  כלים כאלו כוללים מערכות ניהול למידה, כלים ליצירת תוכן דיגיטלי, תוכנות עריכת וידיאו (כולל סרטוני סמן ללמידת מערכת), מערכות לניהול ידע, כלים לעריכת […]

רוצה לקרוא
Blog

גוף הלמידה כמקדם תרבות למידה אישית 

השפעה על תרבות של ארגון, ובתוך כך על תרבות הלמידה הארגונית, היא עניין חמקמק שדורש זמן ותשומות ומושפע מהרבה גורמים. אחת הדרכים לעשות זאת היא בגישת Bottom up – מהפרט אל הארגון. 

רוצה לקרוא

תפריט נגישות