נעם מלוטם

אענה לך בהקדם האפשרי

05:54 PM

היי, אני נעם מלוטם. איך אפשר לעזור לך?

Chat






name

email/phone

message


חזרה

בינה מלאכותית – איך היא יכולה לסייע לנו?

"כל טכנולוגיה מתקדמת מספיק –
אי אפשר להבחין בינה לבין קסם"
(ארתור סי קלארק, פיזיקאי וסופר מדע בדיוני)

עם התרחבות השימוש בכלים מבוססי AI בכלל תחומי החיים, הולכת ומתגבשת ההבנה שהשימוש בכלים כאלו הופך להיות מיומנות בסיס נדרשת עבור כל אחד מאיתנו – בדומה לשימוש במחשב, טלפון חכם ושאר טכנולוגיות שאנחנו נעזרים בהם ביום יום. מתוך ההבנה הזו יצרנו סדרת פוסטים אשר מתחילים מהיסודות ועוסקים בהתרחבות השימוש ב AI ארגונים ובאופן בו ניתן לעשות שימוש אפקטיבי בכלים מבוססים על AI בתהליכי למידה, פיתוח ארגוני ומשאבי אנוש.  

לפני הכל בואו נתחיל מההתחלה – מה זה בכלל AI?

ההגדרה המקובלת למערכות מבוססות בינה מלאכותית (AI) היא מערכות אשר מחקות תהליכי חשיבה אנושיים לביצוע משימותיהן ביחד עם יכולת לשפר את תוצריהן באופן רציף ומתמשך על בסיס מידע אותו הן אוספות במהלך הפעילות שלהן (בשפה המקצועית – ML – למידת מכונה). הפיתוח והמחקר השיטתי של מערכות כאלו החל באזור אמצע שנות החמישים של המאה הקודמת, אולם בשנה האחרונה נכנס מושג חדש לפופולריות הציבורית – Generative AI – המשמעות שלו – בינה מלאכותית יוצרת. כלומר, מדובר בשם כולל למערכות בינה מלאכותית אשר מסוגלות להפיק תוצר בדמות טקסט, תמונה, ציור, קליפ מוזיקלי, סרטון וידאו או כל מדיה אחרת באופן אשר עד עכשיו היה ניתן לביצוע רק על ידי בני אדם.

המערכות האלו בדרך מאופיינות על ידי תפעול בשפה חופשית (בשפה המקצועית נקרא "Prompt" – סט ההוראות הניתן למערכת על מנת להפיק את התוצאה המבוקשת). כיאה למערכות המחקות תהליכי חשיבה אנושים, לעיתים רבות הן נותנות תוצאות שונות לאותה הבקשה – לדוגמה אותו משפט המתאר הפקת תמונה רצויה, יכול להביא למספר תמונות שונות המופקות על ידי המערכת.

דוגמה לתמונה שנוצרה כבקשה של הח"מ לייצר תמונה עבור טייסת שכינויה "הגמל המעופף" (ע"י Midjourney)

למה עכשיו כל ההתלהבות מהיכולות האלו? בנובמבר 2022 חברת OpenAI, חברה פרטית-מסחרית שיחררה לאוויר את גירסה 3 של Chat-GPT, כלי AI אשר נבנה בזכות היקף ענק של מידע טקסטואלי שהוזן אליו ועל בסיסו הוא מסוגל להפיק טקסטים חדשים לחלוטין כמענה לבקשות המשתמשים. הכלי עורר השתאות ופליאה באשר ליכולותיו – החל מכתיבת סיפורים קצרים, דרך עריכת מיילים, לתקצור מסמכים עבי היקף ועוד אפשרויות המתגלות ונבנות כל יום מחדש.

גרף החיפושים בגוגל עבור המונח "Generative AI" – ניתן לראות את שיא החיפושים ביחד עם החשיפה של Chat – GPT לקהל הרחב

ביחד איתו ולאחריו אופיינה השנה האחרונה התפוצצות כלים ויזואלים, טקסטואליים, חינמיים/בעלות נמוכה. הכלים האלו הובילו לפיתוחים טכנולוגיים נוספים, ולניסיונות רחבים כיצד ניתן להשתמש בהם באופן אפקטיבי במגוון תחומים – כלכלה, ניהול, שירות לקוחות, כתיבה, יצירת תוכן, משפט, חיפוש מידע, למידה ועוד.

דוגמה למענה Chat-GPT על השאלה מהם היתרונות של שימוש במודולי שפה לעבודה השוטפת.

אחת ההבנות העיקריות שנלמדו באמצעות הניסיונות האלו היא שלמערכות כאלו יש פוטנציאל עצום לשיפור הפרודקטיביות של מגוון משימות – בייחוד משימות המתקשרות לכתיבה ויצירת תוכן (כתיבת תקשורות פנים ארגוניות, ניוזלטרים, עלונים נושאיים, עריכת טקסטים ועוד), כך שהשימוש המושכל בהן אמור להיות יכולת בסיסית לכל עבודה ומשימה באשר היא – בדומה לשימוש במחשב או בטלפון נייד. הבנה נוספת וחשובה היא שהן פחות מתאימות למשימות הדורשות תשובות עובדתיות לשאלות, לאור נטייתן לתת תשובות שאינן עולות בקנה אחד עם המציאות, תופעה אשר זכתה לשם – "הזיות אלגוריתמיות".  

בפוסטים הקרובים שיעלו בקרוב, נסקור את היתרונות של המערכות האלו, חסרונות ודוגמאות לשימושים בתהליכי למידה, פיתוח ארגוני ומשאבי אנוש.

לוטם מסייעת לארגונים לאמץ יכולות מבוססות בינה מלאכותית דרך הכרות, התנסות ועד להטמעה בתהליכי העבודה הארגוניים.
לפרטים נוספים הקליקו וכתבו לנו

Explore more

Webinar

בחסות הערפל

הרצון והצורך לחזור לחיים, לשגרה ולהמשכיות עסקית אחרי ה-7.10, הכרחיים לבניית החוסן והעתיד שלנו. המציאות רחוקה מלהיות נורמלית או שגרתית, אבל בפן העסקי/ארגוני, החיים ממשיכים כסדרם. האמנם?

רוצה לקרוא
Blog

פיתוח תוצרי למידה בקליק

תקופה של אי ודאות עסקית מחייבת להתנהלות תקציבית שמרנית. בחלק מהארגונים, תקציבי מחלקות ההדרכה ומחלקות מטה אחרות התכווצו. כתוצאה מכך אי אפשר להשקיע את אותם משאבים בפיתוח של תוצרי למידה. לצד זאת, שינויים תכופים במדיניות לצד קליטת עובדים או הסבת עובדים בין תפקידים דורשת לפתח חומרים בקצב מהיר יותר כדי לתמוך בכשירות הצוותים.

רוצה לקרוא
Blog

הקמת פורום מובילי למידה פנים ארגוני ב-4 צעדים

זה לא סוד שמחלקות הלמידה נדרשות לעמוד במשימות שלהן באופן יצירתי בתקציבים שצומצמו. הצרכים של העובדים לעולם אינם מצטמצמים, לעיתים הם נשארים זהים ובמרבית המקרים הולכים וגדלים. בואו נודה על האמת, עד שהצלחנו להגדיל תקציבים ולהגדיל את תכולות הלמידה בארגון, אנחנו לא רוצים שייקחו לנו אותם או חלילה להרגיל את העובדים לקבל פחות. היינו רוצים להמשיך לתת שירות טוב לארגון ולמצות את היכולות שלנו בפתרונות למידה נחוצים ונותני ערך. מה אפשר לעשות?

רוצה לקרוא

תפריט נגישות