נעם מלוטם

אענה לך בהקדם האפשרי

06:52 PM

היי, אני נעם מלוטם. איך אפשר לעזור לך?

Chat






name

email/phone

message


חזרה

בין תהליכי קליטה לבין השנה החדשה – 4 נקודות דמיון ששווה לקחת בחשבון!

על אפקט הדף החדש כבר שמעתם? Fresh Start Effect הוא ממצא מעולמות הכלכלה ההתנהגותית. אפקט זה מתאר תופעה בה אנשים נוטים להתנהג בצורה מוכוונת מטרה ולהיות בעלי מוטיבציה גבוהה יותר להשגת מטרות ויעדים כאשר הם תופסים את נקודת הזמן בה הם נמצאים כ"התחלה חדשה", למשל: יום הולדת, אירוע מכונן חיים כמו חתונה, או במקרה שלנו – שנה חדשה. ההקבלה בין תהליך קליטה (Onboarding) לשנה חדשה היא מתבקשת, כאשר המשוואה היא ברורה: עבודה חדשה= התחלה חדשה.
אפקט הדף החדש יכול לעזור לנו לפצח את מרכיבי ההקבלה הזו ולנתח אותה קצת יותר לעומק:

1. קביעת הטון – ממש כשם שתחילת השנה מכתיבה את הטון להמשך, תהליך הקליטה קובע את הטון לחוויית העובד בארגון. תהליך מובנה היטב, המייצר וודאות ומשקף את התרבות, הערכים והציפיות של הארגון, עוזר להבטיח כי נקלטים חדשים יעמדו בקו אחד עם הטון הארגוני ממש מהרגע הראשון. הדרך הכי טובה לעשות את זה היא to walk the talk. כך למשל, אם אחד הערכים הארגוניים המובילים הם עמידה בזמנים, נוודא שאנחנו מתחילים ומסיימים פגישות והכשרות בזמן הנקוב. אם נרצה להטמיע ערך ארגוני של דיוק וירידה לפרטים, נוודא שאנחנו מגיעים לאינטראקציות שלנו עם כל המידע הנדרש ויודעים לגבות את עצמנו בנתונים. אם מה שחשוב לארגון הוא למידה, נוודא שאנחנו יודעים להכיל טעויות.

2. פרספקטיבה חדשה – הלך הרוח של "חדש" מכוונן אותנו לתהליכי צמיחה. עובדים חדשים נוטים להביא איתם פרספקטיבות, כישורים ורעיונות חדשים. כשאלו נפגשים בתהליך קליטה מאפשר, הארגון יכול להנות מכל אלו ולייצר סביבה בה עובדים ותיקים יכולים ללמוד מחדשים וההיפך. כדי שהשילוב הזה יקרה, חשבו כיצד רעיונות חדשים מתקבלים בארגון? האם יש להם מקום? אם לא, חשוב לייצר סביבה פתוחה ובטוחה, מאפשרת, קשובה ומכילה, כזו שתהווה קרקע פורייה לצמיחה.

3. הצבת מטרות – כפי שאנחנו מציבים יעדים ומטרות ארגוניים שנתיים, כך חשוב שנתכנן יעדים ומטרות לתהליך הקליטה, כאלו שנמצאים בהלימה עם ערכי וחזון הארגון. הסנכרון הזה יוצר תחושת ייעוד וכיוון ועוזר לעובדים החדש להתחבר ל-DNA הארגוני מתחילת הדרך. כדי להגדיר מטרה לתהליך הקליטה, אפשר לשאול את עצמנו 'איזה שינוי נרצה לראות בעובד הנקלט בעקבות תהליך הקליטה?' האם, למשל, נרצה שהוא יידע "לדבר" את השפה בארגון? האם נרצה שהוא יתחיל לייצר קשרים עצמאיים עם ממשקים שונים בארגון? האם נרצה שהוא יהיה ער לפוליטיקה הארגונית, אם יש כזו? כל אחת ממטרות אלו מצריכות משאבים שונים ולמידה שונה בתהליך הקליטה. הגדרת המטרות בתחילת הדרך תעזור לנו להבין כיצד להתוות את התהליך בצורה מתאימה.

4. רפלקציה ושיפור – רובנו נוטים בתחילת שנה להתבונן אחורה על מה שהיה ולהסיק מכך מסקנות לשימור ולשיפור למה שיהיה. באופן דומה, חשוב שנאסוף פידבק מתהליכי הקליטה, כך שיהיה לנו קל להביט אחורה על כל אלו שנקלטו, ועל מנת להבין מה נוכל לשפר בתהליך קדימהעבור אלו שעוד יקלטו בעתיד. למשל, נוכל לייצר "צ'ק-אין" יזום עם הנקלטים ולהשאיר ערוצי תקשורת פתוחים על מנת שעובדים חדשים ירגישו בנוח לשתף מחשבות, תובנות והצעות לשיפור.

נסכם בכך שתהליכי קליטה יכולים להוות קרקע פורה למינוף אפקט הדף החדש הן עבור הארגון והן עבור הנקלטים, ומומלץ לנצל את ההזדמנות הזו כדי להנות ולצמוח מאותה אנרגיה "חדשה", אופטימית ומוכוונת מטרה. לחיי התחלות חדשות!

רוצים להתייעץ איתי לגבי תהליכי ופתרונות אונבורדינג אצלכם בארגון? כתבו לי: maayanf@lotem.co.il

Explore more

Meet-Up

מייצרים עתיד 2026

מזמינים אותך למפגש לקוחות עבור אנשי משאבי אנוש מענף התעשייה היצרנית – מהפכת תעשייה 5.0.

רוצה לקרוא
Podcast

עולים למרפסת – פרק שמיני "כאבי גדילה : איך הופכים מסטארט אפ לארגון מוביל?"

ברוכים הבאים לפרק השמיני של  "עולים למרפסת" – פודקאסט למנהלים ומנהלות מנקודת מבט אחרת – מבית לוטם! סמדר ארבל מארחת את טל קורן, יועצת ארגונית ומנהלת החטיבה העסקית בלוטם, וד"ר אייל אוריון, מנכ"ל ומייסד שותף של Vectorious- חברה פורצת דרך בתחום המכשור הרפואי. בשיחה על האתגרי צמיחה מואצת בארגון. איך בונים הנהלה מתפקדת כשכל אחד מגיע מרקע שונה? מה נדרש ממנכ"ל כשהוא עובר מניהול צוות מצומצם להובלת עשרות מנהלים?  ואיך משמרים תרבות ארגונית חדשנית תוך עמידה ברגולציות? המעבר מהתנהלות יזמית למבנה ארגוני בוגר- עם כל האתגרים והפתרונות בדרך.

רוצה לקרוא
Podcast

עולים למרפסת – פרק שביעי "לנהל במדינה במשבר : הכשרת סגל בכיר בתקופה כאוטית"

ברוכים הבאים לפרק השביעי  של  "עולים למרפסת" – פודקאסט למנהלים ומנהלות מנקודת מבט אחרת – מבית לוטם! סמדר ארבל מארחת את מאיה אמסלם, יועצת ארגונית ומנהלת פרויקט המדרשה הלאומית למנהיגות, ממשל וניהול בלוטם ועומרי דגן, ראש המדרשה הלאומית למנהיגות ממשל וניהול. בשיחה על המהפך שעברה הכשרת הסגל הבכיר בשירות המדינה מאז ה7 באוקטובר. איך מתמודדים עם הפער בין אחריות לסמכות? מה זה "חדר כושר למנהלים" ? ובעיקר – כיצד מכשירים, מלווים, ונותנים כלים מנהיגותיים למי שכבר נמצא בראש הפירמידה? מבט נדיר אל תוך עולם ההכשרות של הדרג הבכיר ביותר בשירות הציבורי

רוצה לקרוא

תפריט נגישות