נעם מלוטם

אענה לך בהקדם האפשרי

10:39 AM

היי, אני נעם מלוטם. איך אפשר לעזור לך?

Chat






name

email/phone

message


חזרה

צידה לדרך – למידה מהצלחה

הפרויקט: פיתוח עזרי למידה לליווי מעברי משרדים של קבוצת דיסקונט

לעיתים, בשגרת היום העמוסה, אנחנו שוכחים לעצור בין פרויקט לפרויקט. כמי שנמצאת בעולמות הלמידה כבר 15 שנים, אני נוכחת שוב ושוב כי עצירה, התבוננות ולמידה מפרויקט שהסתיים, זה אחד מהכלים החשובים, הזולים והיישומים לשיפור והתפתחות.  החלטתי לכתוב על ההתבוננות האחרונה כי מצאתי שיש בה למידה שיכולה לסייע לכולם.
כמה מילים על הפרויקט: במהלך 2023 החלה קבוצת דיסקונט במעבר בניין של כ-4,000 עובדי מטה המפוזרים במספר ערים, לקמפוס אחד גדול ב'פרויקט האלף' בראשון לציון. המעבר לווה באין ספור שינויים – מבניים, תרבותיים ולוגיסטיים. לוטם ליוותה את המעבר בהיבטים של ניהול שינוי, ליווי ופיתוח מנהלים, למידה לצורך המשכיות עסקית וחווית לקוח.
מתודה: הצד שלי, הצד שלה. ביקשתי לדייק מהם שני הערכים שמבחינתי תרמו יותר מהשאר להצלחת הפרויקט. ביקשתי מהלקוחה לעשות את אותו דבר.

הצד שלי: לאורך כל התקופה, אני חושבת שהערך הבולט ביותר שניסיתי ליישם הוא ערך השותפות. היה חשוב לי ליצור את התחושה שאני חלק מצוות החשיבה וזמינה להתייעצות, גם בשעות שלא נקבעו שיחות ופגישות. ביומיום השוטף, עם הרבה משימות ולקוחות אחרים שאני מחויבת אליהם, זה לא תמיד מציאותי. אבל בפרויקט הזה היה לי ברור שזה בסיס לקשר ולאמון שהיו חיוניים להצלחה. אציין שהלקוחות כיבדו את הגבולות ומעולם לא הפריזו בדרישותיהם. הם ידעו לפנות במידה הנכונה ובמקום שנדרשה עזרה. נכון, לא תמיד היה ביכולתי להציל או לשנות, אבל תמיד ניתן לסייע, להרים, לתת כתף, לחשוב יחד ולפעמים גם לפתור. להזיז ספינה כל כך גדולה, לשנות נורמות ותרבות עבודה, לדאוג לחוויית עובד חיובית ומרגשת, זו משימה לא פשוטה בכלל. אבל כשאני מצליחה לתת את התחושה שאני חלק מהתהליך, שאני רתומה ורואה את הצורך לתת מענה בעת משבר לא צפוי, כשאני רואה את בעלי העניין בארגון שבאים איתי במגע נרתמים לפעולה בנחישות, בסבלנות אין קץ ומתוך רצון לתת שירות פנימי מצוין לעובדים שלהם, זה מרגש ורותם ומדבק, לא רק את הארגון אלא גם אותי כנותנת שירות.

הערך השני היה המקצועיות. כשנכנסתי לפרויקט, במטרה לתכלל את כל חומרי הלמידה והשינויים שהעובדים יצטרכו לאמץ עם המעבר, חשתי בצד הלקוח תחושה קלה של חרדה. היה צורך בהול לליווי רציף, למתודולוגיה, בקשה לפרקטיות ולהראות את התמונה הסופית למרות שמרבית הפרטים עוד לא היו ידועים. הניסיון בפרויקטים דומים, האפשרות לתת בנצ'מרק ולדעת מה עובד ומה פחות, בשילוב עם האפשרות לריחוק שלי כמי שאינה שייכת לארגון, ולא נשאבת לקולות ולסערות הפנימיים, אפשרו לי לתת פרספקטיבה יציבה ושקולה גם ברגעים כשהכל עדיין רוחש. לאט לאט החרדה פחתה, הלקוחה בטחה ואימצה את התהליך ולבסוף הובילה אותו ביד רמה ואף קיבלה עבור התנהלותה הוקרה והצטיינות.
מרגש במיוחד היה לשמוע רפלקציה על מה היא עצמה למדה מניהול התהליך, על עצמה ועל הקולגות, על המנהלים והארגון. היו שם המון הערכה ופרגון למובילים בתוך הבנק וזה ללא ספק אומר המון על הארגון והתהליך שהוביל.

דקלה פרומוביץ בוקר, מחלקת למידה בבנק דיסקונט. הצד שלה:

כשהתחלנו לראות את המעבר לקמפוס דיסקונט באופק, היה לי ברור שאני רוצה להיות חלק משמעותי מהפרויקט המשמעותי והעצום הזה. דמיינתי  את סוף התהליך, אבל לא ידעתי איך מתחילים, איך ניגשים למשימה המורכבת הזו.
ואז  הרגיעו ואמרו שיש לי שותפה לתהליך, אז כאן אני אתחבר לערך השותפות.
לא עם כל שותפה אפשר להסתדר, ללמוד, להתייעץ ולהתפתח, לקבל זווית ראיה של מישהי מבחוץ, שרואה את הכל ממרחק ויכולה לתת לי פרספקטיבה להרגיע, לפרגן וגם לתת משוב תוך כדי.
אז התחלנו יחד בקובץ אקסל מטורף וגדול שמלא במשימות שאל חלקן בכלל לא ידעתי איך ומתי נצליח להגיע. אבל, לאט לאט, צעד אחרי צעד הצלחתי להגיע לכל אחד ממוחי התוכן, להתחבר אליהם ולרתום אותם אל מסע הלמידה שלנו.
ערך השותפות עמד לנגד עיני גם בתוך הבנק וגם מחוצה לו. ההבנה שרק ככה , יחד, אפשר להצליח בצורה מקצועית ונעימה התחדדה לאורך חיי הפרויקט. הכרתי עובדים ומנהלים רבים שהבינו את חשיבותה של הדרכה הפשוטה וברורה, שיחד איתי צעדו בדרך אל הקמפוס.
דבר נוסף שהיה חשוב לי ויחד הצלחנו להגיע אליו זו הפשטות. כיוון שהפרויקט כל כך מורכב והיו לנו  עשרות תוצרים שהתעדכנו והשתנו שוב ושוב עם התקדמות הפרויקט, היה חשוב למצוא את הפורמט  המנצח. עזר למידה שיהיה מעוצב, יפה וברור אך גם קל ופשוט לעדכון (לפעמים יום יומי). לא לייצר תלות בספק. יחד הצלחנו להגיע לתוצרים שעונים על הצורך, נותנים ערך לעובדים, ברורים, פשוטים והמסר עובר.
התנסינו בשלל פתרונות למידה ארגונית מסורתית אך גם בפתרונות חדשניים יותר כמו לומדה בממשק לנייד, סרטונים ועוד.
אנחנו לקראת סיומו של הפרויקט, התוצרים שימשו את כל קבוצת דיסקונט וישמשו בעתיד כל עובד חדש שיגיע אלינו. המון גאוה ונחת על כך שהלמידה היא חלק משמעותי במעבר לקמפוס, שראינו את העובדים שראו גם אותנו.
תודה על שותפות, מקצועיות, חשיבה משותפת וצמיחה.

לסיכום:  3 צעדים שבונים שותפות, מקצועיות ופשטות:

  1. יצרו תחושת שותפות על ידי זמינות, לקיחת אחריות משותפת, יציאה מהגדרת התפקיד ונתינה מעבר למצופה.
  2. מקצועיות נבחנת ביכולת להתוות דרך גם במצבי אי וודאות.
  3. כיועצים חיצוניים מתפקידכם להוות המגדלור ועוגן כשהלקוח נמצא בסערה.

אציין כי בפרויקט היו מעורבים גורמים רבים בלוטם: יועצים ארגוניים, מומחי HR, אנשי קריאייטיב, דיגיטל, גרפיקאים, מפתחי למידה ועוד רבים וטובים. וגם בצד הלקוח היו לא מעט מעורבים ולכולם מגיעה הערכה ותודה. אני לא אסקור את הפרויקט ומורכבותו, יש פה חומרים לסדרה, אבל ניסיתי לזקק מה גרם לתחושת ההצלחה כדי שאוכל לקחת גם לפרויקטים הבאים.

Explore more

Webinar

בחסות הערפל

הרצון והצורך לחזור לחיים, לשגרה ולהמשכיות עסקית אחרי ה-7.10, הכרחיים לבניית החוסן והעתיד שלנו. המציאות רחוקה מלהיות נורמלית או שגרתית, אבל בפן העסקי/ארגוני, החיים ממשיכים כסדרם. האמנם?

רוצה לקרוא
Blog

פיתוח תוצרי למידה בקליק

תקופה של אי ודאות עסקית מחייבת להתנהלות תקציבית שמרנית. בחלק מהארגונים, תקציבי מחלקות ההדרכה ומחלקות מטה אחרות התכווצו. כתוצאה מכך אי אפשר להשקיע את אותם משאבים בפיתוח של תוצרי למידה. לצד זאת, שינויים תכופים במדיניות לצד קליטת עובדים או הסבת עובדים בין תפקידים דורשת לפתח חומרים בקצב מהיר יותר כדי לתמוך בכשירות הצוותים.

רוצה לקרוא
Blog

הקמת פורום מובילי למידה פנים ארגוני ב-4 צעדים

זה לא סוד שמחלקות הלמידה נדרשות לעמוד במשימות שלהן באופן יצירתי בתקציבים שצומצמו. הצרכים של העובדים לעולם אינם מצטמצמים, לעיתים הם נשארים זהים ובמרבית המקרים הולכים וגדלים. בואו נודה על האמת, עד שהצלחנו להגדיל תקציבים ולהגדיל את תכולות הלמידה בארגון, אנחנו לא רוצים שייקחו לנו אותם או חלילה להרגיל את העובדים לקבל פחות. היינו רוצים להמשיך לתת שירות טוב לארגון ולמצות את היכולות שלנו בפתרונות למידה נחוצים ונותני ערך. מה אפשר לעשות?

רוצה לקרוא

תפריט נגישות