נעם מלוטם

אענה לך בהקדם האפשרי

04:44 PM

היי, אני נעם מלוטם. איך אפשר לעזור לך?

Chat






name

email/phone

message


חזרה

למידה דיגיטלית 2022 | 3 מגמות והמלצות לארגונים לומדים

על תועלות הלמידה הארגונית, נכתב כבר רבות. בתקופה זו כדאי לשים לב במיוחד לאפקט שיש ללמידה ארגונית על תחושת המחוברות: 94% מהעובדים מעידים על כך שהם מוכנים להישאר בארגון לתקופה ארוכה יותר אם הארגון ישקיע בלמידה ובהתפתחות שלהם (מקור).
ואם מדברים על למידה ארגונית, בלתי נמנע מלהתמקד בלמידה הדיגיטלית. ההאצה המטורפת שהתרחשה בעולמות אלו בחסות הקורונה, הסגרים והבידודים, הביאה את הלמידה הדיגיטלית למחוזות חדשים. ההתקדמות ממשיכה. תוך כדי תנועה אנחנו לומדים איך לעשות את זה טוב יותר, אפקטיבי יותר.
אז רגע לפני 2022, כששוק העבודה בוער וה-'Great Resignation' מכה גלים, עצרנו לבדוק מה המגמות הצפויות לנו בתחום זה ואילו המלצות כדאי לאמץ מעכשיו. בבלוג זה נתמקד ב-3 מהן:

 

טכנולוגיה זה לא הכל…

הטכנולוגיות החדשות ומתודות הלמידה שאימצנו במהלך המגיפה כאן כדי להישאר. הכל נראה כל כך מתקדם ומרגיש ש"העתיד כבר כאן".  אבל… באיזה מחיר?

בדומה לתחושת הבדידות שאנחנו חשים כשאנחנו כבר לא רואים את הקולגות שלנו לעבודה כל יום, כך גם חוויית הלמידה שלנו. כל החומר נמצא במחשב או בנייד, מונגש, נוח וזמין – אבל אין לנו מישהו שנמצא שם עבורנו לענות על שאלות, לייעץ או להסביר. זוהי חווית למידה שעלולה להיות מאד בודדת ומבודדת, ולכן חשוב שנחזיר את החוויה האנושית של הלמידה. המשמעות בשטח? להתחיל לתעדף את חווית הלומד על פני הנוחות של טכנולוגיות חדשות, כמו גם לפתוח שיח כן העוסק ב-Well Being המנטלי של הלומדים שלנו. הנה 2 דרכים לעשות זאת:

  1. צ'ק-אין מובנה לקורסים לבדיקת מצב הלומדים – ניתן לעשות זאת בצורה של עדכונים מוקלטים בווידיאו או כתובים, בהם נשאל את הלומד איך הוא מרגיש ומה הוא למד מהקורס במהלך השבוע האחרון.
  2. פעילויות עם משוב עמיתים – לומדים מבוגרים (18+) לא אוהבים לעבוד בקבוצות, למרות שזו יכולה להיות מפרה ומשמעותית. פתרון ביניים מצוין הוא קורסים שמשלבים משוב עמיתים. זוהי דרך נהדרת לבנות מעורבות עמוקה יותר של הלומד עם הנושא הנלמד. בנוסף, כאשר לומד נותן משוב לאחר הוא מפתח כישורים רכים כמו חשיבה ביקורתית ופתרון בעיות. Win Win לכולם.

 

מיקרו למידה

זוהי אמנם אינה מגמה חדשה, אבל כדאי לשים לב כי הצורך במיקרו למידה הולך ונהיה דומיננטי יותר. מיקרו למידה היא למידה של תוכן שניתן לצרוך ב-5 דקות ומטה. רובנו כבר יודעים איך לעשות מיקרו למידה שהיא "בול בפוני" ונותנת בדיוק את מה שצריך מתי שצריך, אבל חשוב למנף אותה. סקרנים? קבלו הצעת הגשה.

מיקרו למידה אחרי השלמה של קורס או שיעור – מחקרים הוכיחו ששימוש במרווחי זמן קבועים כדי לחזור על החומר הנלמד מגביר את היכולת לזכור אותו טוב יותר. בנוסף, כשחוזרים על החומר במרווחי זמן קבועים, קל לזהות האם קיימים פערי ידע ואם כן – היכן הם נמצאים. לכן, אנו ממליצים לתזמן תזכורות במרווחי זמן קבועים בהן שולחים ללומדים תוכן של פתרון בעיות או שאלות עבורן צריך להשתמש בידע שרכשו. עתידות: הלומדים שלכם יגיעו להישגים מרשימים!

אם אתם אנשי למידה להוטים כמונו, תוכלו למנף מיקרו למידה גם עבור עצמכם: הביטו בטרנדים עבור הרעיונות והכישורים שנשכחו הכי מהר מהקורסים, ומפו איזה ידע היה לא מובן, קשה ליישום או פשוט לא מספיק זכיר. באופן זה תוכלו לגלות היכן אפשר לשפר את הלמידה ואת הדרך בה אתם עוזרים לאנשים שלכם ללמוד.

 

מציאות מורחבת – Extended Reality (XR)

'מציאות מורחבת' הוא מונח שמנסה לאגד בתוכו את כל סוגי המציאויות הקיימות כיום (כמו מציאות רבודה, מציאות מעורבת, מציאות וירטואלית וכו'). מציאות מורחבת היא למעשה מרחב וירטואלי ש'מרחיב' את העולם האמיתי עם חומרים דיגיטליים. הנה 2 דוגמאות לדברים שכבר קורים בתחום זה:

  • ה-Metaverse של פייסבוק – חלל וירטואלי משותף אליו נכנסים עם משקפי Oculus. המציאות בMetaverse נראית קצת כמו משחק מחשב, אבל במקום לשחק נגד מחשב – האדם נמצא באינטראקציה עם אנשים אחרים בזמן אמת, באותו החלל הווירטואלי המשותף.
  • בביה"ס לרפואה ע"ש קייזר פרמננט ברנרד, סטודנטים החלו לבצע ניתוחים ממוחשבים (בעזרת מסך מגע) בגופות ממודלות בתלת מימד. בנוסף, הסטודנטים משתמשים במשקפי מציאות רבודה כדי להתאמן על ביצוע ופענוח בדיקות אולטרסאונד.

למה אנחנו מספרים לכם את כל הדברים האלו, שנשמעים כאילו הם שאולים מסרט מדע בדיוני? כי מאחר ועתידנית ככל שתהיה, זו המציאות אליה אנו הולכים (ובצעדי ענק). חשבו על התפתחויות טכנולוגיות עצומות שקרו בהיסטוריה האנושית, כמו המצאת הרדיו, הטלפון, הטלוויזיה והמחשב. כל אלו פתחו לבני האדם מגוון רחב של אפשרויות שלא היו שם לפני כן, ובוודאי נתפסו בתחילת הדרך להמצאות משונות ואף מיותרות. המציאות המורחבת ממקמת אותנו בפתחה של קפיצת מדרגה היסטורית, וחשוב שנהיה מוכנים אליה גם בעולמות הלמידה (לפחות רעיונית).

 

עם הפנים לעתיד

הלמידה בשנים הקרובות היא למידה שתצטרך לדעת לגשר בין 2 עולמות: הדיגיטלי והאנושי. מצד אחד – טוב שנדע למנף כלים וטכנולוגיות למידה מתקדמות, ומצד שני – חשוב שנזכור שבסופו של דבר, הכל מתחיל ונגמר בלומד, על כל רגשותיו, מחשבותיו, צרכיו ורצונותיו.

האיזון בין המרחב האנושי למרחב הווירטואלי יעזור לנו ליצור חוויות למידה משמעותיות, מפתיעות, זכירות וכיפיות.

רוצים לקחת את הלמידה בארגון כמה צעדים קדימה? צריכים את התוצרים הכי מדויקים וחדים?

דברו איתנו: יחידת הדיגיטל של לוטם
lotem@lotem.co.il

*בלוג זה מבוסס על תכנים מתוך המאמר של ד"ר לוק האבסון ופרופסור פיטר שיי

Explore more

Blog

זום אין – סקרי חוויית עובד

מפגש היכרות עם פתרונות לוטם סנסינג למדידת חוויית עובד. במפגש נתייחס למציאות הנוכחית והשפעותיה על חווית העובד ורמת המחוברות, על חשיבות הסקר בימים אלו, תוצרים וכלים ניהוליים ליום שאחרי.

רוצה לקרוא
Blog

תהליכי למידה עם משמעו"ת עסקית

שלוש טעויות שארגונים עושים בבחינת אפקטיביות תהליכי למידה וכיצד מודל משמעו"ת עסקית יסייע לכם לחזק ובהמשך גם למדוד את האימפקט העסקי של תוכנית ההדרכה.

רוצה לקרוא
Special

אם נסתכל על המציאות שלנו, ימים של מלחמה ובהם תנאי אי וודאות, כ"א חסר, שחיקה נפשית ועוד. איך מטמיעים ומיישמים תוכניות עבודה במציאות כזו? איך בכלל נעים קדימה?

רוצה לקרוא

תפריט נגישות