נעם מלוטם

אענה לך בהקדם האפשרי

10:51 PM

היי, אני נעם מלוטם. איך אפשר לעזור לך?

Chat






name

email/phone

message


חזרה

אריזות דיגיטליות לתהליכי למידה – איך עושים את זה?

מתי בפעם האחרונה פנו אליכם כדי לייצר סרטון אחד וזהו?

ההשראה לרשומה זו באה בעקבות קריאת המאמר המצוין של ג'וש ברסין. אמנם יש לו כותרת מפוצצת אך בפועל מדובר בסיכום מקיף ביותר של השינויים בשוק הצרכים והפתרונות בתחום הלמידה הארגונית המתוקשבת ובכלל.

אחד הנושאים שברסין סקר הוא החלוקה בין מיקרו למאקרו- כשמיקרו הוא יחידות ידע ולמידה קטנות בעוד שמאקרו מאפשר לנו ללמוד נושאים חדשים או לעבור תהליך למידה משמעותי יותר. מאקרו יכול להיות קורס, תוכנית בארגון או כל תהליך למידה שאורכו מספר שעות לפחות. 

החלוקה הזו כנראה מוכרת לכם: צרכים שעולים מהשטח יכולים להיות נקודתיים ולקבל מענה מיקרו, אך הרבה פעמים יש צורך בתהליך למידה שכולל בתוכו מספר תוצרי מיקרו – לרוב איזשהו blend של סוגי תוצרים שאמור ללוות תהליך למידה.

ברסין הציג את הבעייתיות במערכות ניהול הלמידה המסורתיות, כאלה שעדיין שולטות לחלוטין בשוק הישראלי: הן צמחו מתוך הצורך ברגולציה, מעקב וניהול לוגיסטי של הדרכה בארגון. אך מערכות מודרניות יותר הן לא רק שותפות של מנהלת ההדרכה, להפך- הן מלוות בראש ובראשונה את הלומדים, שעבורם ניהול ומעקב הוא רק צורך אחד קטן במכלול המאפיינים הרצויים בלמידה.

ניתן לקרוא עוד על כך בפוסט מלא התובנות של ערן גל . מסיבות רבות, והעברית בראשן, כמעט ולא מוטמעים בארגונים בישראל כיום פתרונות ארגוניים שמספקים סביבות מוכוונות-לומדים.

אך הצרכים קיימים, וכמו החוק הידוע בכלכלה- היכן שיש ביקוש יופיע היצע.

אז מה הפתרונות שעומדים בפנינו ביצירת סביבות מאקרו לתהליכי למידה ארגוניים?

LMS

עבור פתרונות מסוג קורסים ודומיהם, ל-LMS יש יתרונות רבים למרות המגבלות, כיוון ש-LMS תוכנן מראש כסביבה של קורסים. בעיקר בכל הקשור לארגון משאבי הלמידה, תיעוד פעילויות ומבדקים. עם זאת, חלופות שנותנות מענה עדיף- בעיקר במישור הלמידה החברתית- תופסות בפועל את מקומו של ה-LMS – ומה שנפוץ למצוא בשטח הוא שב-LMS מתנהל הצד הלוגיסטי-פורמלי של הלמידה בעוד שכל ה"אקשן" קורה במקביל בקבוצת הפייסבוק שנפתחה ללומדים, או בקבוצת הווטסאפ, או בכל מרחב אחר שללומדים יותר נוח לפעול בו.

מערכת LMS פחות מתאימה לקיום סביבה של תהליך למידה ארגוני שאינו קורס- לדוגמה תכנית לשיפור השירות והפחתת תלונות לקוחות, מהלך להקטנת בזבוז משאבים, פרויקט שעוזר למנהלים לקלוט עובדים חדשים בצורה טובה יותר ועוד.

במקרים אלה, דרוש פתרון מסוג אחר.

סביבת למידה

אפשר לפרש מונח זה במגוון דרכים, אולם כוונתי פה היא לסביבה שבראש ובראשונה תפקידה לאגד את כל תוצרי המיקרו שעוסקים באותו נושא. הסביבה לא מקושרת ל LMS -ולא מדווחת לו כיוון שאין צורך בכך.

ברגע שאנו עוזבים את הצורך הזה, נפתחות לפנינו מגוון אפשרויות לעיצוב סביבה מלוות-תהליך שמיועדת ומתוכננת עבור הלומדים. כזו שיכולה להיות מעוצבת בצורה מושכת וברורה בהתאם למיתוג המהלך הארגוני, כזו שיכולה להיות מוטמעת בפורטל ולהיות זמינה לעובדים בכל זמן בו הם מעוניינים לעיין בחומרים.

מנסיוני במספר פרויקטים, יצירת סביבה שנותנת מעטפת ,אפילו אם פשוטה, לתוצרי המיקרו – לגמרי עושה את ההבדל!  סביבה כזו מספקת בעצם מעין "שער" מעוצב המכיל קישורים לפריטי הלמידה: סרטונים, מבדקים עצמיים, כלים שהעובדים יכולים להוריד למחשב ולעבוד עמם, עזרי עבודה מסוגים שונים, פרטי קשר לבעלי התפקידים הרלוונטיים וכל דבר נוסף. הפתרון הזה נותן מענה מצויין לליווי תהליכי למידה בארגונים מעצם זמינות הקמתו, הניראות המצוינת שלו, והיכולות הרבות לאפיון הסביבה והתכנים בה.

החסרון הבולט בסביבה מעוצבת מעין זו הוא היעדרן של יכולות חברתיות- כל עובדת רואה סביבה זהה שאינה מתעדכנת ואין אפשרות להוסיף תגובות, לשאול שאלות וכו'.

מבחינה מעשית, ניתן ליישם סביבה כזו במגוון דרכים, כתלות בתקציב של הארגון ובתשתיות הקיימות בו- כך לדוגמה בארגון בו קיים שרפוינט ניתן לייצר מיני-פורטל, ואז גם ליישם יכולות חברתיות מסוימות שיעשירו את הסביבה ואת תהליך הלמידה. חשוב לציין שקיימים פתרונות המתאימים לפרויקטים בעלי תקציב נמוך וללא תשתיות ניהול למידה רלוונטיות.

סביבת למידה חכמה

במהלכי למידה רחבים ומתמשכים יותר כמו העצמת מנהלים בארגון, או פיתוח אישי של העובדים בארגון, יש צרכים שלא נענים ב-LMS הארגוני אך דורשים יותר מסביבה מעוצבת. צרכים אלה יכולים להיות התאמה לצריכת תכנים מכל מכשיר, יכולות חברתיות, יכולת ניהול מסלולי למידה לעובדים ויכולת עדכון והוספת תכנים לאורך המהלך.

למקרים אלו ניתן ליישם סביבת למידה אפליקטיבית המתאפיינת ביכולות רלוונטיות לניהול התהליך: התוויית מסלולי תוכן לעובדים, צפיה בהתקדמות שלהם ויכולת עדכון והוספת תכנים לאורך זמן. מצד הלומדים סביבה זו עדיפה על פני שני הפתרונות הקודמים בעיקר בזכות זמינות התכנים מכל מקום ומכשיר, וכן קיומו של רובד חברתי שמאפשר להגיב על פריטי תוכן, לסמנם כאהובים או לשתף אותם עם אחרים.  

פלטפורמת MYGPS אשר פותחה בלוטם, היא אחת הדוגמאות לכך: הפלטפורמה  יכולה לשמש כסביבה רספונסיבית המותאמת בקלות לצרכי הפרויקט,  ויכולה ללוות כל תהליך למידה, קורס, תהליך חוצה ארגון וכדו'. סביבת למידה חכמה תומכת במהלך ומעניקה לעובדים מענה דיגיטלי מתקדם ודרך אפקטיבית חוויתית ונעימה לצרוך תכנים, להשלים פערי ידע ולהעשיר את עצמם.

סביבה מסוג זה מהווה הצצה אל חוויית משתמש שהלומדים מצפים לה ובשאיפה יקבלו בעוד עשור כמובן מאליה גם במערכות ה-LMS מהדור הבא: קלות שימוש, זמינות, יכולות חברתיות ובעיקר תחושה שהסביבה נבנתה עבור העובדים הלומדים ולא רק עבור ההנהלה.

מה קורה אצלכם- באיזה פתרונות אתם משתמשים לצרכי המאקרו למידה שלכם פרט ל- LMS? אשמח לשמוע על עוד פתרונות, גישות ורעיונות.

*שרית חייט חודיס היא יועצת למידה ודיגיטל ומפתחת הדרכה.


Explore more

Webinar

בחסות הערפל

הרצון והצורך לחזור לחיים, לשגרה ולהמשכיות עסקית אחרי ה-7.10, הכרחיים לבניית החוסן והעתיד שלנו. המציאות רחוקה מלהיות נורמלית או שגרתית, אבל בפן העסקי/ארגוני, החיים ממשיכים כסדרם. האמנם?

רוצה לקרוא
Blog

פיתוח תוצרי למידה בקליק

תקופה של אי ודאות עסקית מחייבת להתנהלות תקציבית שמרנית. בחלק מהארגונים, תקציבי מחלקות ההדרכה ומחלקות מטה אחרות התכווצו. כתוצאה מכך אי אפשר להשקיע את אותם משאבים בפיתוח של תוצרי למידה. לצד זאת, שינויים תכופים במדיניות לצד קליטת עובדים או הסבת עובדים בין תפקידים דורשת לפתח חומרים בקצב מהיר יותר כדי לתמוך בכשירות הצוותים.

רוצה לקרוא
Blog

הקמת פורום מובילי למידה פנים ארגוני ב-4 צעדים

זה לא סוד שמחלקות הלמידה נדרשות לעמוד במשימות שלהן באופן יצירתי בתקציבים שצומצמו. הצרכים של העובדים לעולם אינם מצטמצמים, לעיתים הם נשארים זהים ובמרבית המקרים הולכים וגדלים. בואו נודה על האמת, עד שהצלחנו להגדיל תקציבים ולהגדיל את תכולות הלמידה בארגון, אנחנו לא רוצים שייקחו לנו אותם או חלילה להרגיל את העובדים לקבל פחות. היינו רוצים להמשיך לתת שירות טוב לארגון ולמצות את היכולות שלנו בפתרונות למידה נחוצים ונותני ערך. מה אפשר לעשות?

רוצה לקרוא

תפריט נגישות