נעם מלוטם

אענה לך בהקדם האפשרי

05:11 AM

היי, אני נעם מלוטם. איך אפשר לעזור לך?

Chat






name

email/phone

message


חזרה

למידה אותנטית – למה ואיך?

אחת מהתופעות הטריות בחברה הגלובלית היא ערעור האמון הבסיסי שלנו וחיפוש מתמיד אחר ה"אמת".
למה זה קרה? אלה רק חלק מהסיבות: עודף מידע, קורונה, הנוכחות של אלגוריתמים בחיים ובבחירות שלנו, השיתופים הפוטוגניים ברשתות החברתיות והשימוש המוגזם בפילטרים, התחושה שכל היום מוכרים לנו משהו, פייק ניוז, צ'אט GPT שנכנס לחיינו בסערה אבל עדין לא מספיק מדויק ועוד.

בעולם השיווק – אותנטיות (המידה שבה צרכנים תופסים מותג אמיתי, שקוף ועקבי בתקשורת ובהתנהגות) מהווה מרכיב קריטי. יותר מ-70% מהצרכנים מבזבזים יותר כסף על מותגים שהם מזהים כאותנטיים.
אבל לא רק בשיווק! גם בארגונים ובעיקר בקרב עובדים מדור ה -z (שעד שנת 2025 יהוו כ 25% משוק התעסוקה) האותנטיות מהווה מרכיב מרכזי בדרישות ממקום העבודה. אלה עובדים שלא יתקשו לזהות חוסר אותנטיות, ומרגע שזה קרה יציבו גבול ולא ימשיכו לשתף פעולה. מהצד השני, כשאותם העובדים יזהו אותנטיות ואמינות הם ילכו אחרי המנהל / הארגון בלב שלם. מכאן החשיבות הרבה שכל מחלקות הארגון יפעלו באותנטיות.

אם נתמקד במחלקות הלמידה, האותנטיות עשויה להגדיל את רמת המוטיבציה של העובדים, להפחית ציניות והתנגדויות בקרב העובדים ולרתום אותם להקשבה ולמידה.
מה זה אומר למידה אותנטית? בבסיסה גישה שמעדיפה להתמקד פחות בנוסחאות ובנושאים מופשטים ויותר בבעיות מחיי היומיום – מתוך הבנה שללומדים מוטיבציה גבוהה יותר ללמידה כשמתמקדים בפתרון בעיות של החיים האמיתיים. בארגונים, למידה אותנטית מתרחשת כשפעילויות או פרויקטים מציעים לעובדים הזדמנות ליישם ישירות את הידע או הכישורים שלהם על מצבים בעולם הארגוני האמיתי.

איך נעשה זאת?

תיאום צפיות ברור ושקוף לגבי הלמידה – בכל תהליך למידה חשוב להדגיש את הערך, לפרט את המטרות ואת הצפייה מהעובד בסיום הלמידה.

שמירה על רלוונטיות הלמידה – מיקוד וחיבור לשטח, לעבודה בתכל'ס. העדפת אירועי למידה שמתבססים על משימות הנמצאות על "שולחן העבודה" של העובד ועל האתגרים המהותיים בתפקידו. כדי לשמור על רלוונטיות לאורך זמן חשוב לקיים שיח פתוח עם הלומד במהלך הלמידה ולבצע את הדיוקים לאורך הדרך.

למידה תוך כדי עבודה – אנחנו יודעים שלמידה שמשפיעה לטובה על הביצועים מורכבת מתמהיל בו 70% מהלמידה מבוססת התנסות (מודל 70:20:10). לכן חשוב לצבוע פרויקטים אפשריים כ"ארגז החול של העובד" – המקום בו יוכל להתנסות ולקחת חלק פעיל בלמידה.

למידה גם ממשימות מורכבות – החיים אף פעם לא רק כך או כך. לכן חשוב בתהליכי הלמידה להתבסס גם על משימות מורכבות ותהליכיות שעשויות לקחת זמן, לשוחח על הדילמות המרכזיות ולאפשר לעובדים לעשות את הקישורים בעצמם.

חיבור לפרספקטיבות רחבות בארגון – שיקוף התמונה הרחבה בארגון גם בתהליכי הלמידה על ידי שיתוף ושאיפה לאינטגרציה בין יחידות שונות בארגון, בחינת הבעיה מזוויות שונות, למידה תוך כדי חשיפה לנדבכים נוספים בעלי השפעה ומתן אפשרות למגוון רחב של תשובות או תוצרים.

למידה היא תהליך דו-כיווני – כל אחד יכול ללמוד וללמד ולכן חשוב לאפשר גם לעובדים לשתף, ללמד זה את זה ולקדם למידה שצומחת "מלמטה" מהעובדים ולא בהכרח כצורך שעולה בהנהלה או במחלקות הלמידה.

רוצים להתייעץ איתי לגבי חיזוק למידה אותנטית אצלכם בארגון? מוזמנים לכתוב: reutg@lotem.co.il

Explore more

Blog

"שחיקת חמלה" בעיצומה של הסערה: איך לשמור על בריאותם הנפשית של העובדים ושלכם?

כעת, אחרי תקופה ארוכה של "מוד מלחמה", אנחנו מזהים תופעה מדאיגה: פחות קשב, פחות פניות ופחות משאבים מופנים לבריאות הנפשית של העובדים. נדמה שנוצרה מעין שחיקה מתמשכת, גם בקרב מי שמופקד על הטיפול בנושא – אנשי משאבי אנוש ומנהלים. השאלה המתבקשת היא: כמה הארגון שלכם עוסק היום בבריאות הנפשית של העובדים?

רוצה לקרוא
Blog

כיווני פעולה לצוותי משאבי אנוש בזמן מלחמה

בעת המורכבת הזו ליחידות משאבי אנוש תפקיד מכריע בתמיכה בארגון, במנהלים ובעובדים. המשימות המרכזיות – מתן כלים להנהלה ומנהלים לניהול בחירום, שמירה על רציפות תפקודית וניהול סיכונים, מתן מענים לעובדים וקידום מהלכים ארגוניים שמייצרים "מרחב מוגן"

רוצה לקרוא
Blog

לנהל (שוב) בזמן מלחמה

במצבי קיצון, אנשים חווים חרדה, בלבול, חוסר ודאות וחוסר אונים. המנהלות והמנהלים הופכים – עוד יותר מהרגיל – לדמויות עוגן. מנהיגות במצבי חירום משמעה: להיות גשר. למה גשר? כי הוא מספק שני צרכים קריטיים: 1. ביטחון – תחושת תמיכה, מקום אנושי בטוח. 2. המשכיות – שמירה על יציבות, תקווה ותנועה קדימה.

רוצה לקרוא

תפריט נגישות