נעם מלוטם

אענה לך בהקדם האפשרי

03:18 AM

היי, אני נעם מלוטם. איך אפשר לעזור לך?

Chat






name

email/phone

message


חזרה

סודות מאי קטן ביפן שהופכים מנהלים למאושרים יותר

בנאומו הסוחף של סטיב ג'ובס באוניברסיטת סטנפורד בשנת 2005 הוא מציע למאזינים מצפן פנימי בדמות שאלה פילוסופית אחת: "אם היום הוא היום האחרון בחיי, האם אני באמת רוצה לעשות היום את מה שתכננתי?" התשובה לשאלה זו יכולה להסביר את השינויים הרבים וההחלטות האמיצות שקיבל ג'ובס עצמו בחייו שרבות מהן מעצבות עד היום את חיינו בדמות מוצריה המהפכניים של אפל או הסרטים המצוירים של פיקסאר (חברה נוספת שהקים). מפתיע לחשוב כי החלטות עסקיות שהובילו להצלחה מסחרית מסחררת מושפעות לא בהכרח מסקירה רציונאלית של שווקים וזירה עסקית אלא דווקא פילוסופיה וחיפוש עצמי.

ג'ובס לא לבד. החיבור שבין פילוסופיה מהמזרח הרחוק למנהיגות, ניהול וקבלת החלטות הוא אחד הטרנדים הגדולים ביותר בשנים האחרונות עם כניסתן של פרקטיקות המדיטציה והמיינדפולנס למיינסטרים העסקי. מארק בנואיף (Benoiff) מנכ"ל salesforce, ביל ג'ורג' ממדטרוניקס, גורו הטלוויזיה אופרה ווינפרי ורבים אחרים העידו על עצמם כי מדיטציה מסייעת להם להתגבר על לחצי היומיום ולהגיע לבהירות מחשבתית. באחד המחקרים האחרונים בהרווארד טענו חוקרים כי תהליכי התבוננות פנימית כוללים זיקוק ערכים, מטרות אישיות ואיתור מקורות אנרגיה ומהווים בסיס להצלחה עסקית.

אך הפילוסופיה המשלבת בין הרוחני לעסקי נולדה כבר לפני אלפי שנים ומקורה בשורת איים קטנה ביפן בשם "אוקינאווה" (Okinawa). האיים מפורסמים בעיקר בכמות הגדולה ביותר של אנשים (ביחס לאוכלוסייה הכללית) שחצו את גיל 100. תוחלת החיים ביפן עצמה היא הגבוהה בעולם- 83.98.

אנשי אוקינאווה מאמינים כי תוחלת החיים הארוכה שלהם מקורה באיזון הפנימי שלהם לו הם קוראים איקיגאי (Ikigai). פירוש המילה איקיגאי הוא "משהו ששווה לחיות בשבילו" והיא למעשה דרך חיים השואפת למצוא איזון בין הרוחני לפרקטי- איזון בין התשוקות והכישרונות שלנו לבין מה שהעולם צריך ומוכן לשלם עליו.

חוסר איזון יכול להגיע כאשר מצאנו למשל את התשוקה שלנו ואת מה שאנחנו אוהבים, אך התגמול הכלכלי על כך אינו מספק. מנגד, נוכל למצוא משהו שאנחנו טובים בו ומקבלים עליו שכר הולם, אך מרגישים ריקנות וחוסר סיפוק.

אז איך מוצאים את האקיגאי שלנו?
התהליך מתחיל עם מענה על 4 השאלות הבאות, שחלקן מצריכות מחקר והתעמקות:
1. מה אני אוהבת לעשות?
2. במה אני טוב.
3. עבור מה אני יכול לקבל שכר היום?
מה העולם צריך?

יתכן ולא נצליח בשלב הראשון לענות על כל השאלות בצורה כנה, אך מדובר במסע שמצריך אורך רוח. עבור אנשי אוקינוואה איקיגאי הוא דרך חיים בת אלפי שנים, אך יתכן והיא יכולה לתת תשובה לחלק מהאתגרים של העולם המערבי שעובד קשה מאי פעם, אך אינו מאושר. איקיגאי יכול לשמש ככלי לחיפוש עצמי עבור מנהלים שמחפשים מוטיבציה או לחילופין צריכים להניע את עובדיהם לפעולה. מדובר בכלי שיכול לעזור בתהליכים של שינוי ארגוני או קטליזטור לקבלת החלטות אמיצות.

נאומו של סטיב ג'ובס לא הגיע יש מאין. ג'ובס ביקר ביפן פעמים רבות, תרגל מדיטציה והיה חסיד של זן בודהיסטי ואף הושפע מהתרבות היפנית המינימליסטית בעיצובים הנקיים והאסתטיים של מוצרי אפל. את מה שהוא הבין בשנות ה80 מתחילים מנהלים להבין ולתרגל היום, 30 שנה אח"כ, בעולם תחרותי מאי פעם וחסר יציבות. בעולם שצריך איזון- נראה כי לקשישים היפנים של אוקינוואה יש עוד הרבה מה ללמד אותנו.

מקורות:
http:// https://hbr.org/2014/09/how-philosophy-makes-you-a-better-leader
http:// https://medium.com/thrive-global/ikigai-the-japanese-secret-to-a-long-and-happy-life-might-just-help-you-live-a-more-fulfilling-9871d01992b7
http:// https://www.businessinsider.com/ceos-who-meditate-2012-5#salesforcecoms-marc-benioff-started-to-meditate-because-his-job-at-oracle-was-so-stressful-2
http:// https://www.nippon.com/en/currents/d00010/


*סלב לייבין הוא יועץ ארגוני בלוטם

 

Explore more

Blog

זום אין – סקרי חוויית עובד

מפגש היכרות עם פתרונות לוטם סנסינג למדידת חוויית עובד. במפגש נתייחס למציאות הנוכחית והשפעותיה על חווית העובד ורמת המחוברות, על חשיבות הסקר בימים אלו, תוצרים וכלים ניהוליים ליום שאחרי.

רוצה לקרוא
Blog

תהליכי למידה עם משמעו"ת עסקית

שלוש טעויות שארגונים עושים בבחינת אפקטיביות תהליכי למידה וכיצד מודל משמעו"ת עסקית יסייע לכם לחזק ובהמשך גם למדוד את האימפקט העסקי של תוכנית ההדרכה.

רוצה לקרוא
Special

אם נסתכל על המציאות שלנו, ימים של מלחמה ובהם תנאי אי וודאות, כ"א חסר, שחיקה נפשית ועוד. איך מטמיעים ומיישמים תוכניות עבודה במציאות כזו? איך בכלל נעים קדימה?

רוצה לקרוא

תפריט נגישות