נעם מלוטם

אענה לך בהקדם האפשרי

06:48 PM

היי, אני נעם מלוטם. איך אפשר לעזור לך?

Chat






name

email/phone

message


חזרה

מעגלים של חוסן | על חוסן של עובדים, צוותים וארגונים

המונח "חוסן" הפך לשגור בכלל ובימים אלה – במיוחד.

למה מתכוונים כשאומרים "חוסן"? איך המחקר מתייחס למונח? והיכן זה פוגש אותנו במעגלים השונים, כעובדים, כחברי קהילה וכחלק מציבור?

במאמר זה, ננסה לשפוך מעט אור על המושג 'חוסן' באופן רחב ולחבר את ההמשגה לחיים הארגוניים.

תחילה נגדיר: חוסן (Resilience) הוא מושג פסיכולוגי, המשקף את יכולתו של אובייקט נתון לעמוד אל מול לחץ/אתגר ולהפגין גמישות מספיקה על מנת לא להישבר ולחזור בסיום התהליך לתצורתו המקורית.

חוסן ברמת הפרט (העובד)

שאלת החוסן עוסקת במידה רבה בתפיסות, בדימויים ובמדדים, השאולים מעולם התוכן של הפסיכולוגיה. המונח הפסיכולוגי "עמידות" (resilience), כמו גם מונח פסיכולוגי קרוב "חוסן אישי" (hardiness), מכוונים ליכולת האנושית להתמודד, להתגבר, להסתגל, להתחזק ואף להשתנות כתוצאה מהתנסות שלילית משמעותית (גרוטברג, 2005).

על פי הגישה הסלוטוגנית (אנטונובמסקי ושגיא, 2000), היכולת של האדם להתמודד עם גורמי דחק נקבעת לפי רמת הקוהרנטיות שלו. קוהרנטיות פנימית כוללת שלושה ממדים: מובנות ( Comprehensibility), יכולתו של האדם למצוא הגיון במצבים שונים, משמעותיות ( Meaningfulness), יכולתו של אדם למצוא משמעות באתגרים הניצבים בפניו ולבסוף ניהוליות (Manageability), תחושה של אדם שיש בידו אמצעים ומשאבים להתמודד עם אתגרים בחיים. ניתן להשליך תפיסה להגברת חוסן גם ברמת הקהילה, החברה והארגון.

חוסן ברמת הקהילה (הצוות)

משקף את מסוגלות הקהילה לתפקוד תקין מתמשך במצבי איום, דחק ואסון. לב-שדה (2003) גורסת כי חוסן קהילתי הוא היכולת של הקהילה לנקוט פעולה מכוונת לשיפור היכולות האישיות והקולקטיביות של תושביה ומוסדותיה, כתגובה לשינוי ביטחוני, חברתי או כלכלי.

חוסן ברמת החברה (המערכת כולה)

אם מתבוננים בראיה רחבה ומערכתית עוד יותר, ניתן להתבונן על חוסן של חברה. Durkheim, כתב על מערכות חברתיות וטען כי ניתן להסביר את רמת חוסנה של חברה על ידי רמת הלכידות החברתית. לכידות חברתית הוגדרה על ידו כרמת מחויבות של הפרטים לחברה המתבטאת במידת נכונותם לעשות ויתורים אישיים לטובת הכלל. על כן,  בחברות וקהילות בהן לפרטים תחושת שייכות ומחויבות גבוהה נמצא  רמות גבוהות יותר של חוסן חברתי.

מהו חוסן ארגוני?

כאן מדובר על יכולת של ארגון להמשיך ולהתקיים ברציפות והמשכיות גם לאחר שחווה פגיעה קשה כתוצאה ממצב משברי כלשהו ולחזור לתפקד כמה שיותר מהר כבשגרה.

כשמסתכלים על ארגונים, האם חוסן מספיק? האם לשם אנחנו שואפים, או שצריך לשאוף ליותר מזה? (למשל: לא רק לעמוד בלחצים אלא לשפר את עצמנו לאור המשבר).

וכיצד משלבים בין הרמות השונות, הפרט (העובד), הקהילה (הצוות) והמערכת כולה (החברה) בעבודה ארגונית בשעת משבר?

על כך בפוסט הבא.

Explore more

Webinar

בחסות הערפל

הרצון והצורך לחזור לחיים, לשגרה ולהמשכיות עסקית אחרי ה-7.10, הכרחיים לבניית החוסן והעתיד שלנו. המציאות רחוקה מלהיות נורמלית או שגרתית, אבל בפן העסקי/ארגוני, החיים ממשיכים כסדרם. האמנם?

רוצה לקרוא
Blog

פיתוח תוצרי למידה בקליק

תקופה של אי ודאות עסקית מחייבת להתנהלות תקציבית שמרנית. בחלק מהארגונים, תקציבי מחלקות ההדרכה ומחלקות מטה אחרות התכווצו. כתוצאה מכך אי אפשר להשקיע את אותם משאבים בפיתוח של תוצרי למידה. לצד זאת, שינויים תכופים במדיניות לצד קליטת עובדים או הסבת עובדים בין תפקידים דורשת לפתח חומרים בקצב מהיר יותר כדי לתמוך בכשירות הצוותים.

רוצה לקרוא
Blog

הקמת פורום מובילי למידה פנים ארגוני ב-4 צעדים

זה לא סוד שמחלקות הלמידה נדרשות לעמוד במשימות שלהן באופן יצירתי בתקציבים שצומצמו. הצרכים של העובדים לעולם אינם מצטמצמים, לעיתים הם נשארים זהים ובמרבית המקרים הולכים וגדלים. בואו נודה על האמת, עד שהצלחנו להגדיל תקציבים ולהגדיל את תכולות הלמידה בארגון, אנחנו לא רוצים שייקחו לנו אותם או חלילה להרגיל את העובדים לקבל פחות. היינו רוצים להמשיך לתת שירות טוב לארגון ולמצות את היכולות שלנו בפתרונות למידה נחוצים ונותני ערך. מה אפשר לעשות?

רוצה לקרוא

תפריט נגישות