נעם מלוטם

אענה לך בהקדם האפשרי

10:43 AM

היי, אני נעם מלוטם. איך אפשר לעזור לך?

Chat






name

email/phone

message


חזרה

מנהיגות מהסרטים – פורד נגד פרארי – סיכום ותובנות

הסרט הוא (גם) סיפור על ארגונים:

פרארי מייצגת את הסטארטאפים למיניהם, וחברת פורד היא כמובן האבטיפוס לכל הארגונים המודרניים, או במילים פשוטות, תאגיד מול סטארטאפ.

יעילות היא סם החיים בטווח הקצר. חדשנות היא סם החיים בטווח הארוך.

פורד היא הראשונה שטיפלה בסוגיית היעילות, והביאה לעולם את הסרט הנע.

לאחר שחברה צומחת דרך הצעות הערך שלה, היא מגיעה לשלב הבגרות וצריכה להבטיח שיש לה הצעות ערך חדשות לשוק.

תרבות וחדשנות הולכות יד ביד.

אפשר לראות את ההבדל בין התרבות הארגונית ההיררכית של פורד, זו שמעמידה רכבים בשלשות, לבין התרבות בצוות של שלבי: ההיררכיה היא לא הערך העליון, אלא פתרון הבעיה. בסביבה כזו הבטחון הפסיכולוגי גדול והוא משחרר את היצירתיות.

אז איך מכניסים חדשנות לגוף של ארגון ותיק וממוסד?

  1. Outsource לחדשנות – שמירה על קשר עם סטאראפים ויזמים
    שנמצאים מחוץ לארגון.
  2. Insource לחדשנות
    • מינוי של מנהל חדשנות ארגוני – מחקרים מראים שבארגונים
      בהם יש פונקציה כזו, יש פי 2 חדשנות מארגונים אחרים.
    • הכנסת תהליכי חדשנות לחברה. אם התרבות ממוסדת, בואו
      נמסד חדשנות.
    • שבירת המבנים הארגוניים המסורתיים
      לטובת מבנים אג'יליים וחוצי דיסיפלינות.
      "culture follows structure"

פורד מחפש חדשנות כשמצב החברה מתחיל להדאיג.

אדם גרנט, כותב הספר מיוחדים (על חדשנות ויצירתיות) מציע לנהוג בדיוק להפך:
"הזמן הכי טוב לנער את העניינים, הוא לא כשאתה נאבק, אלא דווקא כשאתה מצליח.
שם יש לך את הזמן, האנרגיה והחופש לחדש".


למה בכלל לעסוק בתרבות ארגונית?

לפיטר דרוקר, אבי הניהול המודרני, יש תשובה חדה:
"כי תרבות אוכלת אסטרטגיה לארוחת בוקר!".


מה עושה מנהל שמשנה תרבות?

  1. ממקד – מאחר ותרבות זה דבר ענק ואמורפי, נהפוך את הענן לגשם.
    משהו ברור, שאפשר להרגיש.
    ולכן נשאל את המנהל – מה בדיוק אתה רוצה לשנות? תן לזה שם.
  2. מנדנד – שינוי תרבות דורש זמן. נדרשת חזרתיות, גשם ועוד גשם.
    טפטוף מתמשך של המסרים.

פרופסור ג'ון קוטר שעסק בשינוי, מצא שסוכני שינוי מתארים את החזון
שלהם בחסר של פי 10 ממה שצריך.
לשם כך הוא מציע למנהלים לחזור על רעיונות בריבוי במות.

  1. מגייס – כאן הפוקוס הוא על הקשבה ואמפתיה.
    האתגר הוא גיוס הלבבות, דרך מפגש/מגע עם האנשים, בדמות הדרכות או שיחות אישיות.
  2. מעגןתרבות צריכה אכסניה. היא יושבת על שגרות, סדירויות וטקסים.
    מנהל שרוצה לייצר למשל תרבות למידה, חייב בסופו של דבר לקיים תחקירים, ולשים ביומן פגישת הפקת לקחים בסיומו של פרויקט, כחלק אינטגראלי מהגאנט של הפרויקט.
  3. מודד – מדידה ברמת הפרט מסייעת לאנשים לנוע.
    מדידה ברמה הארגונית מסייעת להבין איפה אנחנו נמצאים. 
WhatsApp Image 2020-02-26 at 15.20.35
WhatsApp Image 2020-02-26 at 15.21.48
WhatsApp Image 2020-02-26 at 15.23.49
WhatsApp Image 2020-02-26 at 16.00.33
WhatsApp Image 2020-02-26 at 15.06.33
WhatsApp Image 2020-02-26 at 15.06.34

קודם
הבא

Explore more

Webinar

מקשיבים 2025 – סקר מחוברות עובדים בעין הסערה

2025 היא שנה סוערת. אותותיה ניכרים בחווית העובדים והעובדות ובמדדי המחוברות הארגונית. אין ספק כי גובר הצורך להקשיב לאנשים בארגון ולתת כלים אפקטיביים למנהלים ומנהלות להפיק תובנות וליישמן.

רוצה לקרוא
Podcast

עולים למרפסת – פרק רביעי "מקום בעולם: כיצד מנכ"ל בונה אסטרטגיה"

ברוכים הבאים לפרק הרביעי של  "עולים למרפסת" – פודקאסט למנהלים ומנהלות מנקודת מבט אחרת – מבית לוטם! איך בונים אסטרטגיה מנצחת?  סמדר ארבל מארחת את שי פלדמן, מנכ"ל סמלת יבואנית רכב המתמחה במותגי יוקרה וחדשנות בענף הרכב ואת עופר ניסן לוי, יועץ אסטרטגי,  שותף ומייסד לוטם

רוצה לקרוא
Special

Lotem Hub

סטודנטים בתחומי הייעוץ הניהולי? בלוטם אסטרטגיות לפיתוח ארגונים, חברת הייעוץ המובילה בישראל, תוכלו להשתלב במשרת סטודנט ולקחת חלק משמעותי בפרויקטים מגוונים. Lotem Hub הינה חממה להתנסות ולמידה עם תמיכה ומנטורינג של בכירים ומנוסים בתחום.

רוצה לקרוא

תפריט נגישות