Blog
תהליכי למידה עם משמעו"ת עסקית
גופי ההדרכה הארגוניים פועלים כדי לקדם את הארגון לעבר המטרות שלו ולוקחים חלק ביצירת השפעה עסקית (בהקשר הזה, "השפעה עסקית" יכולה להיות גם במגזר השלישי או הציבורי). מודל חדש שפיתחו מומחי הלמידה שלנו, יסייע לכם לחזק ובהמשך גם למדוד את האימפקט העסקי של תוכנית ההדרכה.
לפני שנגיע למודל – כדאי לשים לב ל-3 טעויות שארגונים עושים במסגרת בחינת אפקטיביות של תהליכי ותוצרי למידה:
- לא מערבים את בעלי העניין הנכונים בהגדרת המטרות. אחד הסיוטים הגדולים של גופי למידה הוא להגיע להציג פרויקט כאשר זה הסתיים, להציג את שקף המטרות (בדרך כלל אחד הראשונים במצגת) ולשמוע בתגובה מגורם בכיר "רגע, זה לא המטרה". דיון במטרה בסוף הפרויקט הוא חדשות רעות. הפתרון הוא להתעקש לערב בבחירת המטרות את בעלי העניין הנכונים – בדרך כלל הם יהיו בדרג שמעל מומחה התוכן או הגורם העסקי שמולו מתנהלים.
- מתמקדים בתשומות ולא בתפוקות. מספר המשתתפים, משך ההכשרה או גודל התקציב לא בהכרח משקפים את אפקטיביות הלמידה. הלמידה נועדה להשיג תוצאות ואותן צריך למדוד.
- בוחרים מדדים לא מתאימים. בהמשך ישיר לסעיף הקודם, צריך לבחור מדדים שמשקפים את התוצאות. אפשר להיעזר ב- SMART (ספציפי, מדיד, בר-השגה, רלוונטי, תחום בזמן) או בשיטה אחרת – העיקר שהמדד יהיה כזה שמעסיק את הביזנס. טיפ נוסף: רצוי לא להמציא מדד. אם יש נתון שאף אחד לא בדק עד עכשיו, כנראה שהוא לא מייצג אימפקט.
משמעו"ת עסקית הוא המודל של לוטם לבנייה ומדידה של תהליכי למידה אפקטיביים. עבודה עם המודל בצמוד לבניית ההתערבות ההדרכתית תאפשר לחזק את הקשר שבין פרויקט, תהליך למידה או תוצר הדרכתי לבין ההשפעה העסקית שלו. כמובן שהמודל גם עוזר לדלג על שלוש הטעויות שהוזכרו מעלה.
לחצו כאן כדי לקרוא את המודל המלא (או להסתפק בתקציר שלו בתחילת המסמך).
לחצו כאן להורדת מצגת של עיקרי המודל.
לפרטים נוספים לגבי הרצאה, סדנה או ליווי ארוך יותר של צוות ההדרכה שלכם בהיכרות עם המודל והטמעה מוצלחת שלו – כתבו לנו